Hver dag udsender Filtertekniks fem lagerarbejdere i gennemsnit mere end 100 pakker med filtre til virksomheder i Danmark og udlandet. Samtidig modtager de varer fra adskillige leverandører. For lageransvarlig Jan Smedegaard og lagermedarbejder Filip Steg er organiseringen af lagerarbejdet og de gode kolleger kilden til en god arbejdsdag.
Lageret hos Filterteknik er opdelt i henholdsvis varemodtagelse og forsendelse. Som regel er der to medarbejdere på hver af de to funktioner. I varemodtagelsen tager de imod nye varer fra leverandørerne, pakker dem ud og registrerer dem. I forsendelsen sørger de for at pakke ordrer og få dem gjort klar til afsendelse.
“Lagermedarbejderne arbejder som udgangspunkt to uger i forsendelse og en uge i varemodtagelsen. Det betyder, at alle kan varetage alle opgaver, og alle kommer til at arbejde sammen på et tidspunkt. Det sikrer, at vi kan klare opgaverne i travle perioder og ved sygdom. Men det giver også variation i hverdagen, som både jeg og de andre medarbejdere sætter stor pris på,” siger Jan Smedegaard, som er lageransvarlig hos Filterteknik på 14. år.
Alsidig hverdag
Lagermedarbejder Filip Steg på 58 har arbejdet på Filtertekniks lager i seks år. Han er oprindeligt uddannet værktøjsmager, men har arbejdet i et væld af forskellige brancher i løbet af sit arbejdsliv. Også for ham er de varierende arbejdsopgaver hos Filterteknik et stort plus.
”Efter at have arbejdet i mere krævende og ansvarsfulde jobs, ønskede jeg et arbejde med mere forudsigelighed og mindre ansvar. Jeg trives godt med jobbet på lageret hos Filterteknik. Her ved jeg altid, hvad jeg skal lave, men dagene er aldrig helt ens,” siger Filip Steg og tilføjer:
“Vi er et lille hold, som fungerer godt sammen. Vi står altid klar til at hjælpe hinanden, når der er behov for det. Det gør lageret til et rart sted at arbejde.”
Alle træder til, når der er travlt
“Der kan være rigtig travlt i forsendelsen i perioder alt efter, hvor mange ordrer vi modtager. Så nogle gange er én fra varemodtagelsen nødt til at træde til for at få ordrerne sendt afsted. Det vigtigste er, at vores kunder modtager deres vare. Så kan vi godt lige vente med at få de nye varer sat på plads,” siger Jan Smedegaard.
Tiden er kritisk
Hos Filterteknik udsendes alle ordrer modtaget inden kl. 14.00 samme dag, men modtages en ordre senere gør lageret, hvad de kan for alligevel at få varerne afsted inden lukketid.
”Vi ved, hvor vigtigt det kan være for vores kunder, at de modtager filtre, reservedele og andre produkter hurtigt,” siger Jan Smedegaard og tilføjer:
”Vi får nogle gange forespørgsler fra kundeservice, som har været i kontakt med en kunde, der mangler et filter eller en anden reservedel, som er kritisk for deres produktion. Og så gør vi selvfølgelig alt det, vi kan for at få pakken hurtigt afsted, så de undgår dyr nedetid.”
Harry, Solvej og Olaf
”Jeg nyder at komme på arbejde, og det er langt hen ad vejen kollegernes fortjeneste. Vi har et godt sammenhold, og der er højt til loftet og plads til ironi,” siger Jan Smedegaard og tilføjer:
”Da jeg startede på lageret for 14 år siden, sad der en Harry-bamse fra DSB-reklamerne på den stabler, vi havde, og stableren kom til at hedde Harry. Når vi får nye maskiner, får de også en bamse og et kaldenavn.”
Filtertekniks lager har således en anden stabler, hvor Solvej, Harrys kæreste i DSB-reklamerne, hænger, og en personløfter, som prydes af snemanden Olaf fra filmen Frost.
”Navnene gør det faktisk nemmere for os at holde styr på maskinerne, men Harry, Solvej og Olaf er også et godt eksempel på den uhøjtidelige og gode stemning, der er på lageret,” siger Jan Smedegaard.