1 - OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL
Hvor kan jeg se lagerstatus?
Du kan kontakte os her for at få oplyst lagerstatus for vores produkter.
Er du kunde hos Filterteknik og har du adgang til vores kundeportal LFS, kan du se lagerstatus og bestille filtre online 24/7 fra Danmarks største filterlager.
Kunder hos Filterteknik, der ikke allerede har adgang til LFS, kan ansøge om en konto her.
Hvor kan jeg se leveringstid?
Kontakt os her for at få information om leveringstider for vores produkter.
Hvad er LFS?
LFS er Filtertekniks brugervenlige kundeportal, der gør det trygt og enkelt at finde de rigtige filtre til dine forskellige maskiner og anlæg. LFS forenkler i den grad indkøb af filtre til hele maskinparken.
Se en video om LFS og bliv klogere på systemet her.
Kan jeg købe filtre online
Du kan købe filtre online 24/7, hvis du er oprettet som kunde og har adgang til Filtertekniks kundeportal LFS.
Kunder hos Filterteknik, der ikke allerede har adgang til vores LFS, kan ansøge om en konto.
LFS er en kundeportal med webshop, søgemaskine og maskinpark.
Sælger Filterteknik Fleetguard filtre?
Filterteknik sælger Fleetguard filtre og kølervæske.
Faktisk er vi hovedimportør af Fleetguard filtre i Danmark (og i Skandinavien generelt).
Filterteknik har som hovedimportør af Fleetguard Danmarks største varelager med Fleetguard-filtre og kølervæske til alle brancher.
Hvilke produkter sælger Filterteknik?
Hos Filterteknik sælger vi filtre, kølervæske, olieanalyser og produkter til tilstandskontrol samt rådgivning indenfor dette.
Hvad er åbningstiderne?
Filtertekniks åbningstider er mandag til torsdag i tidsrummet kl. 08.00-16.00 og fredag kl. 08.00-15.30.
Der kan forekomme ændrede åbningstider i forbindelse med helligdage. Filterteknik Danmark holder eksempelvis lukket dagen efter Kristi Himmelfartsdag samt på Grundlovsdag.
2 - FILTERTEKNISKE SPØRGSMÅL
Hvorfor har et oliefilter en by-pass ventil?
Et oliefilter har en by-pass ventil for at sikre, at motoren er tilstrækkeligt smurt, uanset om olien er kold eller filteret er tilstoppet.
By-pass ventilen er placeret i selve filteret.
Hvad er ISO 4406 renhedsklasser?
ISO 4406:1999 er udviklet af International Organization for Standardization, og er den mest almindelige standard for renhedsklasser for diesel- og hydraulikolier.
Hvad er ISO 4406 renhedsklasser?
ISO 4406:1999 er den internationale standard, man bruger til at måle, hvor rent eller forurenet olie og diesel er. Standarden bruges især i hydrauliksystemer, motorer og maskiner, hvor små partikler kan gøre stor skade, hvis de ikke bliver fjernet i tide.
Kort fortalt viser ISO 4406, hvor mange partikler der findes i olien eller brændstoffet, og hvor store de er. Det gør det muligt at stille krav til renheden, og vælge de rigtige filtre, så dit udstyr holder længere og kører mere stabilt.
Sådan læser du en ISO 4406
Renhedsklassen består af tre tal, for eksempel 17/15/13.
De tre tal viser, hvor mange partikler der findes pr. 100 ml olie eller diesel, som er større end henholdsvis 4, 6 og 14 mikrometer.
Jo lavere tal, jo renere væske.
Da der altid er flere små partikler end store, går tallene altid nedad. En olieprøve kan f.eks. hedde 18/16/13, men efter en effektivisering af jeres filtrering kan den måske komme ned på 15/13/10. Det betyder, at væsken nu er betydeligt renere og mindre slidsom for systemet.
Selv små partikler, som man ikke kan se med det blotte øje, kan ridse overflader, slide på tætninger eller forringe ventiler og pumper. Derfor stiller moderne motor- og maskinproducenter i dag meget skrappe krav til renheden.
Hvorfor renhedsklassen er vigtig
Ingen diesel eller hydraulikolie er helt ren, når den hældes på. Forurening kan ske under transport, opbevaring og drift – og selv en lille mængde partikler kan med tiden koste dyrt.
Uren olie betyder hurtigere slid, flere reparationer og risiko for dyre nedbrud.
Kender du dit ISO-krav, er det nemt at vælge en filterløsning, der får væsken ned på det niveau, som producenten anbefaler.
Hos Filterteknik hjælper vi dig gerne med at finde den rette løsning – uanset om du kører entreprenørmaskiner, traktorer, skibe eller stationære anlæg. Vi leverer filtre, der hjælper dig med at opfylde specifikke krav i henhold til ISO 4406, og rådgiver om, hvordan du holder din olie og diesel ren i praksis.
Eksempel: Renhed i diesel til moderne motorer
Moderne common-rail-dieselmotorer kræver brændstof, der opfylder ISO 4406 klasse 12/9/6. Det er ekstremt rent brændstof, hvor der kun må være få partikler pr. milliliter.
For at opnå den renhed skal brændstoffet filtreres i flere trin:
Trin 0 – Bulkfiltrering
Sker ved påfyldning eller på tankanlægget. Her fjernes de grove partikler, før brændstoffet når frem til maskinen. Det beskytter de næste filtre mod unødig belastning.
Trin 1 – Forfilter på maskinen eller skibet
Her fjernes mindre partikler og især vand. De fleste forfiltre har en vandseparator, der samler vand i bunden. Husk at tømme den jævnligt – gerne hver uge – for at undgå rust og skader på indsprøjtningssystemet.
Trin 2 – Finfilter på motoren
Dette filter står for den sidste rensning, så brændstoffet er helt rent, inden det når indsprøjtningsdyserne.
Moderne filtre, fx med NanoNet multi-layer teknologi, kan fange partikler helt ned til 4 mikrometer. Det beskytter dyserne og forlænger levetiden på motoren – samtidig med at du sparer på brændstof og vedligehold.
Filtreringsudstyr hos Filterteknik
Hos Filterteknik finder du et bredt udvalg af filtre og udstyr til både olie- og dieselrensning.
Vi leverer blandt andet:
Hydraulikfiltre:
Til ekstern eller kontinuerlig rensning af olie i hydrauliksystemer tilbyder vi desuden:
- Filtervogne, off-line systemer og vakuumaggregater
Brændstoffiltre:
- Vandudskiller
- Bulkfiltre
- Forfiltre
- Finfiltre
Alt sammen løsninger, der sikrer en stabil drift og en ren olie.
Få rådgivning om ISO 4406 krav af vores eksperter
Kravene til renhed varierer alt efter maskintype, olietype og producent. Det kan være svært at gennemskue, hvilket niveau du skal ligge på, eller hvilket filter, der passer bedst.
Hos Filterteknik arbejder vi hver dag med renhed og filtrering i industrien, og vi hjælper gerne med at finde det rigtige setup.
Du kan altid kontakte os for teknisk rådgivning eller finde de rette filtre her på siden.
Vi hjælper dig med at opnå den ønskede ISO 4406-renhed og holde dine motorer, hydrauliksystemer og maskiner i topform.
Læs mere om olierenhed og download vores håndbog i olierenhed
Hvor ofte skal jeg skifte luftfilter på en dieselmotor
Vi anbefaler, at du monterer en indikator på luftfilteret til dieselmotoren. Indikatoren vil advare, når luftfilteret har nået den maksimale modstand specificeret af motorproducenten. Modstanden vil opbygges, når filterelementet bliver tilstoppet.
Vi anbefaler ikke hyppig udskiftning af filterelementet, vask eller rengøring med trykluft. Dette vil forårsage (usynlige) skader og resultere i, at filterelementet slipper partikler igennem – hvilket igen vil beskadige motoren.
Hos Filterteknik leverer vi filtre til alle applikationer som hydraulik, proces, støv og ventilation.
Vi har solid ekspertise inden for filtrering i industrien. Vi handler direkte med de største producenter inde for filtre og har ingen parallel import.
Vi yder garanti på alle vores varer, og har udviklet vores filterportal, LFS, som er en brugervenlig kundeportal til nem online bestillingen af filtre samt lagring af filter- og maskindata.
I LFS kan du eksempelvis:
- Finde de rette filtre ved at søge på maskine/anlæg, filternummer eller krydsreferencer
- Se vores fulde sortiment og priser
- Oprette og tilpasse maskinlister, der giver samlet oversigt over filterforbrug pr. maskine
- Nem digital bestilling
Få adgang til hele vores sortiment af filtre til industrien i LFS
Hvilke filtre er de mest almindelige i et hydrauliksystem?
I et hydraulikanlæg er der normalt følgende filtre; sugefilter, by-pass filter, trykfilter, returfilter og udluftningsfilter.
Derudover kan der være en offline filterenhed (cirkulationsfilter) på selve tanken. Filterenheden filtrerer olien i tanken uanset drift. Fordelene ved et offline filter er, at det giver kontinuerlig cirkulation og filtrering i tanken og reducerer forurening i selve systemet.